راهنمای کاربردی و گام به گام فیلتر کردن گوگل

سه‌شنبه 12 نوامبر 2013

فیلترینگ

این روزها رسانه‌ها پر شده است از مباحثی درباره بازگشایی فیس‌بوک و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی. فارغ از اینکه دلایل فیلترینگ این شبکه‌های چه بوده است و اینکه این رفتار درست بوده است یا خیر، به نظرم باید این بار یه گام به جلو برداشت. و به جای مباحث انفعالی فعال‌تر بود و رو به جلو سخن گفت.

از مدتی قبل بحث فیلتر شدن گوگل مطرح شد و بعد از حذف نشدن فیلم توهین‌آمیز به پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) از یوتیوب دسترسی به تمام خدمات گوگل مسدود شد. در حال حاضر هم بسیاری از آدرس‌ها و دسترسی‌ها در گوگل مسدود شده است. این سئوال برای من وجود دارد که با وجود اطلاع از جاسوسی گوگل و امثال آن، چگونه باید با این سایت‌ها برخورد کرد و آنها را مسدود کرد که میدان مبارزه به جای مقابله جمهوری اسلامی با کاربران، به مقابله با سایت‌ها و مراکز ضدانقلاب بپردازیم.

به نظرم آمد چند گام قبل از فیلتر شدن گوگل وجود دارد که عدم انجام این گام‌ها می‌تواند یا کار را بی‌اثر کند یا اثر معکوس بگذارد:

یک: آگاه‌سازی مردم از دشمنی گوگل

تا زمانی که مردم اطلاع نداشته باشند که علت مقابله و مسدودسازی یک سایت چیست، احتمال همراهی آن‌ها با فیلترینگ کم است و البته انتظاری نابجاست. پس به مردم آگاهی بدهیم و بگوییم علت مسدودسازی این سایت چیست. کار فرهنگی درست بکنیم. اگر معتقد باشیم کار ما درست است، پس بیاییم کاربران را هم درباره این امر آگاه کنیم. آنها نامحرم نیستند.

دو: اطلاع‌رسانی عمومی درباره فیلتر شدن

بسیاری از مردم کسب و کار، تحصیل و زندگی روزمره شان با سرویس‌دهندگان گوگل عجین است. اگر یک روز چشم باز کنند و دسترسی خود را به ایمیل یا سرویس جستجو یا شبکه اجتماعی گوگل پلاس از دست رفته ببینند، حتماً برای انجام کارهای ضروری خود مجبور خواهند بود از فیلترشکن استفاده کنند و این یعنی نتیجه معکوس. و البته آنها را به سربازان دشمن (در اینجا گوگل) بدل خوهد کرد که از این رفتار انتقاد خواهند کرد. اما اگر فرصت دهیم شاید سرویس‌های دیگر و بهتری را بتوانند برای فعالیت آتی خود برگزینند و شاید هم گزینه‌های ایرانی را جایگزین کنند.

سه: کمک به جایگزین‌های داخلی

بله. جایگزین در حد گوگل نداریم. اما آیا نمی‌شود با امکانات اندکی کمتر سرویس داخلی راه‌اندازی کرد؟ مردم از سرویس دهنده داخلی فراری نیستند. اگر سرویس خوب بدهیم می‌آیند. مگر مریض هستند که نیایند؟

چهار: سرویس‌های جایگزین خارجی

در صورت عدم امکان تحقق گزینه سوم، می‌توان در کوتاه مدت از بدیل‌های آنها از شرکت‌های رقیب استفاده کرد که حاضر به پذیرش شرایط ما در عرصه اطلاع‌رسانی است. مثلا شاید بتوان بایدو را به عنوان جایگزین جستجوگر گوگل برگزید تا در فرصتی محدود سایت فارسی خود را با آوردن سرورهایش به ایران بنا کند و نیاز به گوگل را در دوران گذار و تا رسیدن به رشد سرویس‌های داخلی تامین کند.

پنج: اصلاح برخی رویکردها و نگاه‌ها

اعتماد خیلی از ما به سرویس‌دهنده‌های داخلی از دست رفته است. شاید مسئولیت ناپذیری آنها و شاید رفتار نادرست آنها و نادیده‌گرفتن حقوق کاربران دلیل آن باشد. امیدی نیست که فردا این سرویس‌دهنده همچنان برقرار باشد. از سوی دیگر تصور می‌شود که نظارت‌های بی‌منطق یا قوانین تبعیض آمیز علیه سرویس دهندگان و کاربران داخلی اعتماد مردم را مخدوش کرده باشد. مثلا اگر یک مطلب نادرست در یک وبلاگ درج شود، اگر سرویس دهنده داخلی باشد کل وبلاگ حذف می‌شود و نه مطلب مجرمانه. اما همین اتفاق اگر در سرویس دهنده خارجی باشد، فقط صفحه از دسترس خارج می‎شود و چیزی از وبلاگ حذف نمی‌شود. تصور مردم از نگاه‌های نهادهای امنیتی هم باید اصلاح شود. یکی از دوستان می‌گفت «از ترس اینکه مبادا فردا محتوای ایمیلم روی سایت‌های خبری منتشر نشود، از سرویس‌دهنده داخلی استفاده نمی‌کنم.» مردم اینطور نگاهی دارند.


۲۵ دیدگاه

  1. ممیز:

    برادر من! افشاگری NSA نشون داد کل حریان اینترنت توسط سرویس های اطاعاتی آمریکا ذخیره و رصد میشه. بایدو و جیمیل هم نداره. حتی اینترنت داخلی هم که صحبتش هست به راحتی قابل نفوذ هست. بیخود دست و پا نزنیم.

  2. سجاد:

    خیلی جالبه خودتون می‌آین تو این پست ( http://meftah.ir/1390/11/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%87%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%84-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AC%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%84-%D9%85%D9%84%DB%8C.html ) می‌گین که نمی‌تونین به سرویسای داخلی و اون هم دولتی اطمینان کرد از یه طرف دیگه می‌خواین بزرگ‌ترین منبع تغذیه اینترنت کشورو ببندین
    بعد اونا رو سوق بدین به سمت چی؟ یک مشت اسکرپیت خارجی دانلودشده (و احیاناً نال شده) و بعد از اون چی؟
    تکنولوژی و تجربه و هزینه‌ها رو در نظر گرفتین؟
    کجا دنیا چنین کارهایی که شما می‌گینو می‌کنن؟ آیا همه‌ی کشورها به همین روش امنیت شهروندای خودشونو تأمین می‌کنن؟

  3. accordion:

    خفه بابا

    • غلام سیاه:

      دقیقترش میشه: بخواب سیرابی، پتو یخ کرد!!

  4. علوی:

    بله جناب مفتاح یادم آمد از شبی که در حافظیه با شما درباره خطر احمدی نژادیسم حرف می‌زدم غافل از اینکه خطر مفتاحیسم بسی بیش از خطر احمدی نژادیسم خواهد بود

  5. مسعود:

    خب یکی نیست بگه برادر من شما خودت راضی می‌شی که شوهر کوکب خانوم هرروز ایمیل هات رو ببره برا زن و بچش تعریف کنه؟ خر که نیستیم. تا همینجاش هم به خیلی از سرویس‌های داخلی اعتماد کردیم و تعطیل کردن رفتن کافیه.

  6. مجتبی:

    می تونم بپرسم ساقی تون کیه ؟ :))

  7. محسن:

    خاک تو سرت

  8. صادق:

    من از طرف جمعی از دوستان فعال آی تی در ایران نظر می دهم. ببینید، کلا در اینترنت باید سیاست فیلتر و هویج را کنار بگذارید …
    چرا؟!

    اولا، واقعا آی تی ایران چه در نرم افزار و چه سخت افزار و چه چرخه اقتصادی صنعت آی تی، در حدی رشد نکرده است که بتوان با آن حتی کوچکترین رقیبی برای گوگل ساخت. صنعت آی تی داخلی مریضتر از این حرف هاست.

    دوما، بر فرض توانایی ما در ساخت سرویس هایی مشابه گوگل، چه احتیاجی به فیلتر کردن گوگل است؟! مگر نمی گویید که “اگر سرویس خوب بدهیم می‌آیند. مگر مریض هستند که نیایند؟” ؟! برادر من شما سرویس خوب را بده، مردم خودشان سرویس خوب داخلی را به هزارتا گوگل نمی فروشند.

    سوما، از همان اولین روزی که اینترنت به ایران آمده، تا به حال شده که با فیلترینگ به نتیجه ای دست پیدا کنیم؟!

    چهارما، همین وردپرسی که وبلاگ خود شما به وسیله آن ساخته شده را چقدر می شناسید؟ چه کسانی حامیان وردپرس هستند؟ چرا نرم افزار های متن باز دیگر اینطوری رشد نکردند؟!
    شما که دم از ساخت رقیب داخلی برای گوگل می زنید، می دانید نصف همین سایت هایی که در رقابت با گوگل، فیس بوک و… در ایران ساخته می شوند (از شبکه اجتماعی بگیر و…) با همین ابزارهای رایگان مثل دراپال، وردپرس، جوملا، شیرتونیکس و… ساخته شده اند…؟

    متاسفانه نگاه شما به مسئله توهمی و در نتیجه احساسات شماست. البته احساسات تان را درک می کنیم ولی در روش کار با شما اختلاف نظر داریم و صحبت های شما را صحیح نمی دانیم.

  9. علیرضا:

    😐

  10. حسن:

    اسلام رو که ریدید توش. من فکر کنم آخرین نفر از آخرین نسلی هستم که شکسته بسته نمازکی می خوانم! حالا شما حرف زدن بلد نیستی، حرف نزدن هم بلد نیستی؟ خودتون رو هم مسخره دنیا کردین! آخه الاغ اگه می شد با فیسبوک و توییتر براندازی کرد که تا حالا شما کپکها هفت تا کفن هم پوسونده بودید!

  11. مرصاد:

    آخه جون من همین مطلبت رو بخون:
    http://meftah.ir/1390/11/%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%9b-%d9%81%db%8c%d9%84%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%d8%9b-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%9b-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa.html

    حداقل تکلیف خودت رو با خودت مشخص کن برادر!

  12. رامیم:

    سلام
    مطلب خوبی بود؛ اما دو نکته:
    – «دسترسی به تمام خدمات گوگل» هرگز «مسدود» نشد، بلکه SSL گوگل به مدت محدودی، محدود شد.
    – در سرویس‌دهندگان داخلی هرگز «کل وبلاگ حذف» نمی‌شود، با حفظ تمام مطالب و اطلاعات غیرفعال می‌شود و امکان فعال‌سازی مجدد نیز وجود دارد. (http://rafefilter.internet.ir)
    انشاء الله بزودی دست آمریکای جهان خوار از فضای مجازی ایران قطع می‌شود.
    سپاس

  13. فرشاد:

    این نوشته برگرفته و آمیخته و منشا گرفته از همان نگاه قدیمی شماست. یعنی اینکه بوی توطته ای در میان است. فتنه ای در راه است – عده ای خیال باطل دارند و می خواهند براندازی کنند. گوگل هم چون محبوب و مقبول است بهانه خوبی است تا یک شاخه اصلی باشد.
    و البته تا زمانی که نگاه شما و دوستان تان به این صورت باشد که همگان قصد براندازی دارند و این وسط گوگل هم می تواند به راحتی آلت دست این افراد باشد چنین دست مطالبی از شما بعید نیست.
    به جرات می توان گفت در تمام کشورهایی که این نگاه وجود دارد که ممکن است با تلنگری نظام و حکومت دگرگون شود وضع به همین منوال است.
    اصلاح جامعه و فرد با فیلتر شدن گوگل میسر نیست. خود فرد باید به قدری از کمال رسیده باشد که وقتی موضوعی را جستجو می کند و از نتایج موجودی که پرده برمی دارد با خواندن آنها از صحت و سقم هر کدام از آنها را بتواند تشخیص دهد. حالا این فرد چطور به این حد از کمال می رسد خدا عالم است شاید باید برویم ژاپن ببینیم آنها چه کرده اند که با ثبات ترین آدمها و با فرهنگ ترین ها هستند 😉
    به گونه ای شده است که دید عامه مردم در رابطه با سانسور به این صورت است که پشت سانسور واقعیت هایی است که نمی خواهند مردم از آنها با خبر شوند و به دنبال آن ماهوار- فیلترشکن و … رونمایی می شود.
    چرا نباید این حق را به مردم بدهیم تا خوب و بد را خودشان تشخیص بدهند.
    موضوع دیگری که از آن گذشته اید اینکه چه بخواهید چه نخواهید در رابطه بالاخره هر کسی فراخور اندیشه و باور خود چیزهایی می پندارد و می نویسد که به هر صورت در سرچ انجین هایی ایرانی هم ممکن است ایندکس شود و از طرف ممیزی هر روز جواب می خواهند ازشان که مدیر سرچ انجین هم عطای داستان را به لقای داستان می بخشد 🙂 البته این یک مثال بود.
    به هر حال قبل از نوشتن یک مطلب بهتر است همه جوانب در نظر گرفته است. حتی این مطلب به صورت نظرسنجی با پاسخ های علمی و بی طرفانه قرار داده شود.
    و البته گوگل هم به گوگل ختم نمی شود به هزار یک سرویس ختم می شود و که خود آقای مفتاح خرداد سال ۸۸ در جی میل سرویس گوگل! اینجا را بولد شده بخوانید به تمام دوستان و غیردوستان ایمیل زد و ملت را از خطر فتنه باخبر کرد! 🙂
    و به لطف گوگل بودیم که در آن برهه حساس توانستیم از ماجرای این فتنه با خبر شویم و خودمان را از آن منجلاب بیرون بکشم. حال چه شده این گوگل که در آن روز های خطیر شما توانستید با قابلیت های فراوانیش زرت و زرت بشنیدید ایمیل سند تو آل بزنید و همگان را باخبر سازید شده است دوست دشمن و… ؟ 🙂
    و نمک نشناسی چقدر 😉

    آقای مفتاخ مخ شما از چه چیزی پر شده است؟
    از کاه؟ علف؟ آجر؟ سیمان؟ برگ؟ … ؟

    به ما بگویید؟!

    آقای مفتاح امیدوارم جواب این مطالب را بدهید:
    برخی دوستان شما که موافق و هم نظر شما هستند می گفتند به واسطه مسئولیت شان هیچ فیلتری ندارند و فلان!
    شما چطور شما از فیلترشکن استفاده می کنید؟
    چرا؟
    فعلن باید بروم! 🙂

    • محمد صالح مفتاح:

      سلام
      من چند نکته در این باره دارم:

      یک- اگر گوگل فقط بخواهد یک سرویس دهنده بماند، مشکلی نیست. اما مشکل اینجاست که وقتی بیانیه سیاسی می‌دهد و علنی می گوید قوانین کشور ما را نمی‌پذیرد از این قاعده دور شده است.
      دو- من منکر خوبی‌ها و خدمات گسترده گوگل نیستم. اگر کسی هم چنین حرف‌هایی بزند خود را به حماقت زده است.
      سه- من فکر نمی‌کنم گوگل و فیس بوک و توییتر می‌تواند حکومت را براندازد. اما یک سئوال! کسی با یک سیلی نمی‌میرد. اما دلیلی هم وجود ندارد خود را در معرض سیلی دیگران قرار دهد.
      چهار- ضمن اینکه من گفتم تا زمانی که جایگزین وجود نداشته باشد، اصلا دولت نمی تواند وارد چالش با گوگل شود. اگر هم بشود خطا کرده است.

      پی نوشت: رفتم ایمیل‌هایی که تا حالا بهت زده بودم رو دیدم. چه چیزهایی به هم فرستاده بودیما 🙂

  14. فرشاد:

    راستی یک سری اطلاعات آماری هم بدهید که چقدر بازدید کننده خودتان از گوگل دارید

    ببخشید از غلظ های نگارشی و املایی و اینها چون بازبینی نکردم …

  15. فرشاد:

    سرویس دهنده هایش باشند خود گوگل نباشد مسخره است.
    من خیلی ها را سراغ دارم با یک سیلی مرده اند. کما اینکه فعلاً ملت دارند صورت خودشان را با سیلی سرخ می کنند
    دولت و مسئولین و مجلسیان یه فکری به حال شکم گرسنه مردم بکنند سرچ انجین مشابه گوگل پیش کش.

  16. فرشاد:

    گوگل هم برای خودش قوانینی دارد وگرنه بخواهد همسو و همنوا با قوانین و مقررات و عرف و مسلک هر دین و مذهب و کشوری باشد و خودش را با قوانین هر کشوری وفق دهد که هزار و یک داستان هر روز برایش درست می شود.

  17. سعید:

    گوگل بیاید و از قوانین قرن ۱۴ شما تبعیت کند ؟
    یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر بیاید از جهل و خرافه و توهمات مذهبی تبعیت کند؟ حتما شب قدر هم لوگوی شمشیر و اینها بگذارد ؟
    چه کسی گفته باید ابزار قرت ۲۱ در اختیار تفکر قرن ۱۴ باشد؟
    شما هستید که در موضع جهل و ضعف هستید و شما هستید که باید تسلیم دانش و تکنولوژی شوید.

    • مصطفی:

      البته این دیدگاه اینقدر مشعشع هست که نیاز به پاسخ نداره اما نحوه ی سنجیدن اندیشه ها بسیار جالب بود: ابزار قرن ۲۱ و ابزار قرن ۱۴٫
      برای مزید خوشحالی تان می گم که اسلام برای قرن ۱۴ نیست! بلکه ما در قرن چهاردهم هستیم! یعنی برای قرن ۶ هست.. برید شاد باشید که الان حقانیت فرهنگ مدرن عیان تر شد!!

  18. سعید سعادت:

    #الیناسیون!

  19. x:

    گوگل =ایران / چرا اینطورین تو اینترنت سرچ میکنی هک میاد بزرگ ترین هکر جهان ایرانی است همه جاهم هک کرده چه خالی بندی هایی چقد میخاید ادعایه کاری که نمیتونید بکنیدو میکنید . ایران هیچ وقت به گرده گوگل هم نمیرسه

  20. نور:

    خفه بمیر مفتاح

  21. پرونده‌ای برای اینترنت ایران: توزیع - پارسیش:

    […] هرچند تا زمانی که هم‌فکران این افراد هستند که معتقدند گوگل باید فیلتر شود٬ نمی‌توان امیدی به بهبود داشت! چرا که فکر می‌کنم خیلی […]

  22. پرونده‌ای برای اینترنت ایران: توزیع | اپ کاران:

    […] هرچند تا زمانی که هم‌فکران این افراد هستند که معتقدند گوگل باید فیلتر شود٬ نمی‌توان امیدی به بهبود داشت! چرا که فکر می‌کنم خیلی […]

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*